Otázky a odpovědi

Už jsem v ketóze ?

Jak poznáte, že u vás nastala ketóza? Dejte na své pocity. Měli byste zaznamenávat úbytek kilogramů a centimetrů na obvodech, příliv energie a žádný hlad. Může se stát, že vám několik dnů po sobě nezmizí ani jediný centimetr. Vaše tělo hubne ve vlnách, proto se neměřte každý den, ale pravidelně třeba jednou týdně.

Kdyby vás ale pocit, že u vás ketóza neprobíhá, neopouštěl, můžete vyzkoušet diagnostické proužky pro analýzu moči (např. KetoPhan), které koupíte v každé dobré lékárně. Ketony se vyplavují do krve a moči a právě v nich je tedy možné je zjistit. Myslete ale na to, že hladina ketonů v moči v průběhu dne kolísá, takže výsledek nemusí být 100% přesný.

Diagnostické proužky navíc nepoznají všechny ketolátky, ale jen acetoacetát. Výsledek tak nemusí odpovídat ani množství ketonů v krvi. A množství ketonů v krvi a v moči také nezávisí jen na rychlosti jejich tvorby, ale i na rychlosti jejich odbourávání. Pokud vám tedy proužek nezrůžoví, vůbec to nemusí znamenat, že nejste v ketóze. Mimo to intenzita zabarvení proužku a dokonce ani množství ketonů v krvi rychlost vašeho hubnutí neovlivní.

Je proteinová dieta pro lidský organismus bezpečná?

Často se ptáte, zda při proteinové dietě netrpí játra a ledviny. Jedná se o tzv. čistící orgány. Pomáhají z těla vyloučit škodlivé látky, které vznikají mimo jiné i při odbourávání tuků. Ketóza je pro tělo zcela přirozený stav. Játra a ledviny jsou k ní uzpůsobené, a pokud jsou zdravé, lehce si s ní poradí.

„Obezita a nadváha představují pro JÁTRA a LEDVINY větší zátěž než ketóza.“

Naopak dlouhodobá nadváha či obezita může vašemu organismu způsobit daleko větší zátěž a možná zdravotní rizika do budoucna. Proto je důležité zbavit se nadváhy jednou provždy a ideální stabilní hmotnost si i díky novým stravovacím návykům udržovat.

V ketóze nesetrvávejte dlouhodobě

Po dobu 3x 4 týdnů, což odpovídá dietnímu plánu Ketodiet Intense budete hubnout bezpečně. Po této době můžete začít sacharidy v jídelníčku pozvolna navyšovat, pokud se nerozhodnete dodržovat nízkosacharidový styl stravování dlouhodobě. Plánujete-li zůstat v ketóze déle než 12 týdnů, můžete se také poradit s našimi zkušenými výživovými poradkyněmi, které se vám budou individuálně věnovat.

Kolik kilogramů můžu během programu KetoDiet zhubnout?

Na to se nedá naprosto přesně odpovědět. Tělo je dynamický systém a průběh diety se dá pouze předpokládat.  Nejvíce záleží na výchozí váze, obecně platí, že čím  vyšší nadváha, tím rychlejší úbytek. Účinnost diety také může snížit (někdy dost výrazně) počet předešlých absolvovaných diet. Je dobře zdokumentovaný fakt, že tělo si po určitém počtu pokusů o hubnutí vypěstuje rezistenci a sníží základní energetický výdej na minimum. Tím se snaží „bránit“ své energetické zásoby. Obecně však lze říci, že po absolvování programu KetoDiet ve všech jeho krocích je možno předpokládat úbytek cca 12kg u muže a 8kg u ženy s průměrnou nadváhou.

Má ketóza nežádoucí účinky?

Slabost

Hned v úvodních dnech proteinové diety tělo spaluje zásoby glykogenu uložené ve svalech a v játrech a společně s glykogenem se z těla uvolňuje i spousta vody. Organismus si také současně zvyká na nový jídelníček s minimálním obsahem sacharidů. Vzhledem k těmto změnám můžete pociťovat slabost, lehké nevolno až malátnost. Pokud se tak stane, dbejte na dostatečný pitný režim (2-3 l vody denně) a jezte každý den 500 g povolené zeleniny, kterou si můžete případně i lehce osolit.

Častější močení

S odvodněním organismu souvisí také potřeba neustále chodit „na malou“. A je to tak dobře. Tělo se zbavuje toxinů vznikajících při odbourávání tuků. I tento účinek ale obvykle odezní, jakmile tělo vyčerpá veškeré uložené zásoby glykogenu. Proto je velmi důležité po celou dobu diety dostatečně pít neslazené tekutiny – 2-3 l vody denně.

Sucho či kovová pachuť v ústech i pocit žízně

Stejně jako u častějšího močení i za pachuť v ústech může odvodnění organismu. Ač mohou být tyto příznaky nepříjemné, značí začínající ketózu, a to znamená, že vaše tělo reaguje na probíhající změnu správně. Pachuť nebo sucho v ústech spolehlivě zažehná žvýkačka bez cukru, nebo čerstvé bylinky, například máta.

Zácpa

S odvodněním dále souvisí také zácpa. Pokud vás potká, stále dostatečně pijte 2-3 l vody denně a dopřávejte si 500 g povolené zeleniny, ideálně tepelně upravené, která obsahuje vitamíny, minerály, ale také potřebnou vlákninu. Případně svůj jídelníček doplňte o rozpustnou vlákninu – psyllium.

Průjem

Vzhledem k velké změně jídelníčku může krátkodobě přijít i opak zácpy, průjem. Ten se dostaví, když ve své stravě omezíte sacharidy, ale nezařadíte do ní zdravé tuky nebo je to jen pro vaše tělo tak významná změna, na kterou nepříjemně zareagovalo. Dopřejte si v tyto dny větší množství semínek, ořechů, avokáda, másla nebo kvalitních olejů. V případě potřeby sáhněte také po psylliu. Průjem by ale rozhodně neměl trvat delší dobu a pokud k tomu dojde, kontaktujte naši výživovou poradnu.

Únava, hlad či bolest hlavy

Pokud se váš jídelníček dříve skládal převážně z jídel s vysokým obsahem sacharidů a cukru, tělo potřebuje nějaký čas, aby si na nový způsob stravování zvyklo. Především v počátku diety – v době kdy se zbavujete „závislosti“ na cukru – vás tak kvůli radikálnímu snížení sacharidů může zaskočit hypoglykemie neboli pokles hladiny cukru v krvi. To znamená, že vás bude „honit mlsná“, můžete pociťovat hlad, únavu až lehké roztřesení. Dopřejte si kvalitní kávu, silnější čaj a výjimečně i 0,2 l coly light nebo coly zero. Na přetrvávající bolest hlavy můžete užít lehké analgetikum.

Změny v menstruačním cyklu

V průběhu prvních týdnů proteinové diety dochází k rychlému úbytku tuku, který je hormonálně aktivní a může tak u citlivých žen dojít ke změnám v menstruačním cyklu. Doplňujte proto každý den do jídelníčku zdravé tuky, např. ½ avokáda, hrst ořechů (vlašské, mandle, ...), 2 lžíce olivového, dýňového nebo kokosového oleje. Pokud vaše menstruace trvá neobvykle dlouho, nebo je nepravidelná a během 2-3 měsíců se to nespraví, navštivte svého gynekologa.

Svalové křeče

V ojedinělých případech může v úvodních dnech proteinové diety změna jídelníčku způsobit i svalové křeče. Těm předejdete dodržováním pitného režimu, vypijte 2-3 l neslazených tekutin denně, a doplněním hořčíku. Spočítejte si svůj aktuální příjem hořčíku a o množství, které byste mohli do jídelníčku doplnit, se pak poraďte přímo v lékárně.

 

Nepleťte si ketózu s ketoacidózou !!!!

Pokud jste se již někde setkali s tvrzením, že ketóza ohrožuje váš život, pak si můžete být téměř jistí, že si dotyčný plete ketózu s nebezpečnou diabetickou ketoacidózou. Ketoacidóza vzniká pouze u osob, které nejsou samy schopny produkovat inzulin, látku brzdící výrobu ketonů – tedy u diabetiků (obvykle I. typu, nebo velmi rozvinutého II. typu). Hladiny ketonů se tak dostávají za kritickou mez, což je pro daného člověka velice nebezpečné.

Vydržel jsem dietu 14 dní, o víkendu jsem zhřešil neplánovanou akcí. Mohu dietu zase obnovit?

Samozřejmě můžete, je ale třeba mít na paměti, že okamžité přerušení a rychlý návrat k „normálnímu“ stravování není dobrý. Tělo začne ihned přednostně tvořit nové tukové buňky a je tedy tendence k všude zmiňovanému jo-jo efektu. Pro dlouhodobé udržení shozených kilogramů je nezbytné dodržet všechny 3 kroky programu KetoDiet. Platí zásadní pravda, že příjem (tedy toho co sníte) by se měl rovnat výdeji.

Ovlivňuje nějakým způsobem kouření, musím během diety přestat kouřit?

V prvé řadě si uvědomte, že kouření je nechutný zlozvyk, naprosto neslučitelný se zdravým životním stylem. Samotný fakt, že kouříte, ale nijak průběh diety neomezuje. Nicméně cílem a posláním programu KetoDiet je první krok ke zdravějšímu životnímu stylu. Víme, že rozhodnutí začít hubnout je těžké a zaslouží naše uznání. Doporučujeme tedy s kouřením skoncovat, ale bude pro vás zřejmě jednodušší, když s tím  začnete až po dietě. Uvidíte, že to bude snadnější.

Proč KetoDiet ?

 

Ketodiet recepty

Vaječné muffiny

Potřebujeme :

  • bylinky dle chuti
  • cuketa 1/2 ks
  • pepř dle chuti
  • rajče 1 ks
  • řepkový olej 1 čajová lžička
  • sůl dle chuti
  • vejce 4-5 ks

Postup

Vejce krátce prošleháme, osolíme, opepříme a přidáme na drobno posekané bylinky dle chuti. Cuketu nakrájíme na malé kostičky a přidáme do směsi. Rajče rozdělíme na srpky. Připravíme si formičky na muffiny (ideální jsou silikonové) a lehce je vymažeme olejem. Na dno dáme vždy srpek rajčete a přelijeme vaječnou směsí. Vložíme do trouby předehřáté na 180 stupňů a pečeme cca 15 minut. Na konci pečení můžeme troubu přepnout na horní gril, čímž docílíme křupavější krusty na povrchu.

Pro 2. a 3. krok můžeme vmíchat do vaječné směsi 1-2 lžíce mandlové smetany, muffiny jsou tak vláčnější a chutnější. Kromě cukety zkoušejte kombinovat i s jinou zeleninou - perfektní je například čerstvý špenát.

 

Kontakt

KetoDiet Ostrava Aleje 445/69
Ostrava-Hošťálkovice
mobil.č. 603 319 985
volejte po-pá : 8-16
r.sprochova@seznam.cz